Att söka personal till en ny position i ditt företag är ingen lätt uppgift. Det första steget till att hitta rätt person är att utforma en platsannons. För att skriva en bra platsannons måste du veta exakt vad det är du söker så att rätt personer söker till tjänsten.
Kravspecifikation och tjänstebeskrivning
Innan du börjar plita på din platsannons behöver du alltså klargöra vad det är du söker. Börja med att skapa en kravspecifikation. Här beskriver du vilka absoluta krav du har på personen som söker tjänsten. Vad måste personen kunna? Vilken erfarenhet måste personen ha? Lista önskad kunskap om specifika arbetsmoment, kompetens i vissa datorprogram och hur länge personen måste ha jobbat inom fältet.
Skilj alltid på krav och önskemål. Det kan vara svårt att hitta en person som stämmer in på punkt och pricka, så skilj på det som är absoluta krav för att klara av tjänsten och vad som är önskemål som skulle göra personen ännu mer värdefull för din firma. Vissa detaljer kan ju personen lära sig väl på plats hos er.
För att lättare hitta fram till de krav som ställs kan du börja med att skriva en tjänstebeskrivning. Beskriv detaljerat arbetsuppgifter och ansvarsområden. Då kommer det att bli tydligt vilka krav som kommer att ställas på personen.
Utforma platsannonsen
Dessa två delar kan sedan användas för att skapa platsannonsen. Om du loggar in på Arbetsförmedlingens hemsida och tittar runt på några existerande platsannonser så kan du se att de huvudsakligen består av dessa två delar plus en kort beskrivning av företaget och vilken typ av person man tror kan passa för tjänsten.
Just de personliga egenskaperna är mycket viktiga för vissa tjänster. Om personen kommer att jobba mycket ut mot dina kunder krävs det förstås att han eller hon är trevlig, representativ och har god kommunikationsförmåga.
Handlar det om en mer intern tjänst kan de tekniska kunskaperna vara viktigare. Kom ihåg att det kan vara bra med en blandning av olika personligheter på en arbetsplats. Olika personligheter kompletterar varandra och gör det möjligt att se olika problem och förbättringsmöjligheter från olika vinklar. Analysera vad som är det viktigaste i varje tjänst och för in detta i platsannonsen.
Var ska platsannonsen publiceras?
Förutom att annonsera via Arbetsförmedlingen kan det självklart vara bra att leta efter andra sidor på nätet där du kan sprida din annons. I vissa branscher finns det branschspecifika sidor där du riktar dig direkt till din målgrupp.
Att annonsera via LinkedIn har också blivit vanligt. Det är även det ett utmärkt sätt för att komma i kontakt med personer som söker jobb inom en specifik bransch.
Klassiska tidningsannonser fungerar givetvis fortfarande, men här måste du avgöra om du tror att det är nödvändigt att lägga ut extra pengar på en kostsam tryckt annons. I många fall kommer du att överösas av ansökningar ändå.
Platsannonsen ska givetvis gå att hitta via din egen hemsida. Om ni inte har en flik för lediga tjänster ännu kan det vara bra att lägga till en sådan, eller publicera annonsen direkt i er blogg. Sprid informationen via era kanaler i sociala media och få dina anställda att dela den med vänner och bekanta som de tror kan vara intresserade.
Nu är första steget taget mot att hitta rätt person för din position. I nästa artikel kommer vi att skriva lite om hur du kan ta hjälp med rekryteringen. Rekrytering tar upp mycket tid och energi, så det kan löna sig att ta hjälp av ett proffs.